8 הטעויות שיש להימנע מהן על מנת להצליח בשיווק
8 הטעויות שיש להימנע מהן על מנת להצליח בשיווק
שיווק הוא דבר חשוב לכל סוגי העסקים; לא משנה אם אנו משווקים עסק קטן או מוצר שנרצה שיכבוש את השוק. כל עסק משקיע בשיווק על מנת להביא לידי ביטוי את הבידול שלו מהמתחרים ועל מנת להגיע אל קהל המטרה שלו עם המסרים הנכונים – ללא אסטרטגיה שיווקית לא נצליח למצות את הפוטנציאל של העסק ויתכן שפשוט ניעלם בין כל העסקים האחרים.
בעוד כולם מבינים את חשיבות ועקרונות השיווק, בפועל עסקים רבים גם עושים טעויות קריטיות אשר פוגעות במאמצי השיווק. שיווק הוא דבר מורכב, הוא נוגע להיבטים רבים של הפעילות, הוא משתמש בשיטות רבות ונזקק לקחת דברים שונים בחשבון. לכן אין זה מפתיע לראות שגם אנשי שיווק מנוסים עושים לפעמים טעויות. להלן 8 טעויות שכיחות אותן אנו עשויים לראות בעסקים קטנים וגדולים, טעויות שבקלות נוכל להימנע מהן.
1. חוסר מיקוד ודיוק בשיווק
כולנו רוצים להגיע לפלח לקוחות גדול ככל האפשר אך בפועל לא ניתן לשווק לכולם ולכן אנחנו חייבים להתמקד על הלקוחות האידיאליים עבורנו. אחת הטעויות המצערות ביותר היא האמצעים השיווקיים אשר מכוונים לקהל הלא נכון. חשוב שיהיה לנו מושג ברור של מי הוא הלקוח האידאלי שלנו. לאחר שאפיינו את הלקוח האידאלי עלינו למצוא את ערוצי השיווק אשר באמצעותם נוכל להגיע אל אותו הלקוח. נניח ואנו משווקים אוכל לכלבים. אנו כנראה נרצה לכמה שיותר בעלי כלבים. אבל האם באמת כל בעלי הכלבים הם הקהל הנכון? בתוך קהל בעלי הכלבים תוכלו למצוא את אלו אשר יחפשו את הזול ביותר, אך מצד שני ישנם את בעלי הכלבים שלא יחסכו לטובת בריאות כלבם. לכן חשוב לוודא שאנו מכוונים לקהל הנכון.
2. תוכן ממוקד במותג
במקרים רבים מותגים משתמשים בתוכן על מנת לשווק את המותג. הצעד עצמו נכון ותוכן שיווקי הוא דבר מקובל. אך הטעות היא שהתוכן ממוקד במותג. הקהל אינו מעוניין לשמוע על המותג, הקהל מחפש ערך. אולי תרצו תוכן שנותן לקהל השראה, מבדר אותו או מסייע לו בצורה זו או אחרת. אך בעסקים קטנים במיוחד, כאשר התוכן רק מספר על המותג אין לו ערך בפני הקהל.
3. שפה מכירתית מדי
אנשים יודעים להבין מתי ”מוכרים להם“ ומתי ”מדברים אליהם“. שפה שיווקית שהיא יותר מידי מכירתית לא כל כך עובדת בימינו. זכרו "אנשים לא אוהבים שמוכרים להם, הם אוהבים לקנות." יש לבנות את הקמפיינים בצורה יותר סיפורית מכוונת תועלות עם נגיעה ברגש.
4. שיווק מבוסס מחירים
השוק הוא תמיד תחרותי, אך אם חשבנו שתחרות מחירים תשרת אותנו זוהי טעות. באמצעות תחרות מחירים אנו עלולים להמיט על עצמינו אסון שיווקי. אחת הטעויות השכיחות בקרב מתחילים היא לפתוח בתחרות מחירים עוד בטרם הצליחו למכור יחידה אחת. כלומר הם נכנסים לשוק אשר הם מאמינים שהיתרון התחרותי שלהם הוא המחיר. זה גם מסוכן מבחינה עסקית להשאיר רווח שולי נמוך מידי, וזה גם ממתג את המוצר שלנו כזול במשמעות השלילית של המילה. והגרוע מכול הוא ההשלכות של זה לגבי העתיד; אם נבחר להעלות מחירים אנו עשויים לאבד את קהל הלקוחות הקיים, ואף להזדקק להשקעה משמעותית במיתוג מחדש על מנת להגיע אל הקהל שמחפש מוצר יוקרתי ובגלל מדיניות המחירים בעבר עד היום תפס אותנו כמותג זול.
5. לפרסם בכל מקום
ישנם המון ערוצי שיווק, משלטי חוצות, רשתות חברתיות ועד דיילות בנקודות המכירה. כאשר תקציב הפרסום גדול אנו לפעמים שוכחים לבדוק אלו ערוצי פרסום הם האידאליים עבורנו ופשוט מפזרים את תקציב הפרסום שלנו בכל ערוץ אפשרי ובצורה בלתי יעילה. עלינו לנתח מה עובד יותר ומה פחות ולהשקיע את מאמצי וכספי השיווק בהתאם.
6. איננו מבינים את מסע הלקוח
בעולם השיווק ישנו מושג המכונה משפך שיווקי (Marketig Funnel). מושג זה מתאר את השלבים במסע הלקוח בטרם הוא רוכש. ואנו, הלהוטים לקבל מכירות, מתחילים את הקמפיין שלכם מהשלב האחרון – השלב בו מזמינים את הלקוח לבצע את פעולת הרכישה. אך האמת שהלקוח עדיין לא בשל לבצע רכישה. ישנם שלבים במסע הלקוח (מודעות, עניין וחשק) בטרם קופצים לשלב הפעולה.
7. פער בין תדמית שיווקית להתנהלות בפועל
אחת הטעויות הגדולות היא כאשר משקיעים במיתוג ויוצרים תדמית לעסק אך ורק באמצעות קמפיינים, אך מבלי לשים את הדגש על הטמעת אותם הערכים בכל הרמות של התנהלות הארגון. למשל אם המסרים השיווקים שלנו מנסים למתג את המוצר בתור כזה המזוהה עם חווית שימוש; את החוויה יש להדגיש כבר בנקודות המכירה. בין אם זה בעיצוב ובין אם זה ביחס של אנשי המכירות אשר יודעים כיצד לדברר את המסרים השיווקים, אך גם לבטא אותם בהתנהלותם. אם ישנו פער בין התדמית שאנו מנסים לבנות באמצעות פרסום, לבין המציאות בשטח, הפער הזה עלול לפעול לרעתינו.
8. התעלמות מערך חיי הלקוח
לפעמים אנו משקיעים בשיווק וברכישת לקוחות חדשים מבלי שאנו מודעים לערך חי הלקוח (מודל CLV). יש כאן שאלה שיווקית שעסקים שוכחים לשאול; מהיכן ניתן לייצר יותר ערך – האם מההשקעה בגיוס לקוחות חדשים או בשימור הלקוח והרחבת סל המוצרים ללקוח. ולא רק שלפעמים אנו מכוונים את מאמצי השיווק אל הכיוון הלא נכון, אנו גם עשויים להקריב את איכות השרות בלקוחות הקיימים מכיוון שאנו מקדישים את עיקר תשומת הלב והמשאבים עבור גיוס לקוחות חדשים וכך אנו מפחיתים במו ידינו את ערך חיי הלקוח.
בכל קמפיין יתכנו גם טעויות ולכן תמיד מומלץ לבחון את הקמפיין שלכם גם בעין ביקורתית. חשיבה ביקורתית וניתוח הנתונים הן סממן למקצועיות.