תכונות של יזם אמתי

תכונות של יזם אמתי
יזמים צעירים העוקבים אחר סיפורי ההצלחה של יזמים מצליחים, כמו לדוגמה אלון מאסק, דונלד טראמפ ואחרים, שואלים את עצמם מהן תכונות האופי המביאות יזם להצלחה כה גדולה. אנו מכירים את היזמים בזכות ההישגים שלהם, אך האמת שהם שונים מאוד זה מזה. לכל אחד ישנן תכונות אחרות, חוויות אחרות ואתגרים שונים איתם הם התמודדו במסע החיים עד שהגיע למקום שבו הם נמצאים כרגע. אך נראה שכל אחד הביא איתו לפחות איזו תכונה אחת מיוחדת שהייתה ה X פקטור שהיה חסר בשוק.
יזמים מוכרים על ידי התהליך וההישגים שלהם, אך לעתים נדירות הם חולקים תכונות, חוויות או אתגרים זהים לאורך המסע שלהם. מה שמגדיר את תכונות האישיות של היזם בפעולה, הוא היכולת למזג את גורם האקס הייחודי שלהם עם שטח ריק בלתי צפוי בשוק.
אילו תכונות משותפות יש ליזמים?
להצלחה ישנן צורות שונות והיזמים המצליחים עשויים להיות שונים מאוד אחד מהשני, אך בכל זאת אנו יכולים להצביע על כמה תכונות משותפות המאפיינות יזמים מצליחים:
- תשוקה – אם הקמתם עסק בגלל שרציתם להרוויח כסף בלבד, מסתבר שזה לא מספיק. באופן מפתיע התשוקה להרוויח כסף אינה מניע כל כך חזק לאורך זמן כמו שחשבתם. אתם צריכים למצוא את התשוקה שלכם, מטרה שאתם מתחברים אליה ומשרתת את מטרות החיים שלכם. אולי זו השאיפה לעצמאות כלכלית, אך אולי זה גם לעשות משהו למען הקהילה שלכם. לכל יזם מצליח יש את השאיפות והתשוקות הייחודיות שמניעות אותו.
- חדשנות – עסק מצליח דורש חדשנות. ישנם יזמים שבאופן טבעי למדו כיצד לחשוב מחוץ לקופסה ולהם יש חזון וחדשנות. ישנם גם כאלו שפשוט למדו להביא אל תוך העסק את האנשים הנכונים שלהם יש את הכישורים לחשיבה מחוץ לקופסה. מי שמצליח לחדש ולייצר ערך ללקוחות יותר מאחרים בענף, יצליח מבחינה עסקית. ובשביל לעשות זאת צריך ללמוד לחשוב מחוץ לקופסה.
- רעב להצליח – הפחד מכישלון יכול לשתק אותנו ולמנוע מאיתנו לפעול. על מנת להצליח בתחום היזמות אתם זקוקים לרעב אמיתי להצלחה, כזה אשר גובר על הפחד מכישלון. כאשר יש לכם את אותה תחושת רעב להצלחה שום דבר לא יעצור אתכם, אתם תתגברו על כל מכשול המופיע בדרך.
- מניע – אחת מהתכונות החשובות ביותר של יזם היא היכולות להתמיד גם כאשר אחרים רוצים להפסיק. כיצד מתיישרים בין הרצונות של האנשים לבין החזון? לשם כך אתם זקוקים לתכנית. התכנית עשויה להשתנות, אך המטרה והחזון נשארים קבועים. זהו המניע שלכם. וכאשר יש לכם מניע הגדול מכסף, אתם תעשו את כל מה שצריך על מנת להגיע אל היעד ולהגשים את החלום.
- מסירות – יתכן כי יש לכם את כל התכונות של יזם מצליח, אך לא התמסרתם לנושא בצורה פעילה ואינכם פועלים למען החזון. כאשר יש לכם תכנית וחזון ואתם מבינים כיצד זה ישפיע על אנשים אחרים ויהפוך את העולם למקום טוב יותר, אתם מקדישים את עצמכם למען המטרה שאתם רואים מול עיניכם והופכים אותה למציאות.
- אותנטיות – אותנטיות היא תכונה שאינה מקבלת את תשומת הלב הראויה, אך יש לה חלק חשוב בהצלחה עסקית. בזכות שמירה על אותנטיות אתם יכולים לבנות מערכת יחסים עמוקה יותר עם שותפים, לקוחות ועם העובדים. אתם יוצרים זיקה בין הפעילות העסקית לבין מטרות בעלות ערך ומגדילים את ההשפעה שלכם. הלקוחות יכולים להריח ממרחקים חוסר אותנטיות, ככל שתשמרו על האותנטיות כך תראו תוצאות.
- חוסן – לפעמים אנו נופלים בדרך, אך מי שמגלה חסינות ויודע לקום מכל נפילה תמיד יגיע לנקודת הסיום. חוסן היא תכונה הנובעת מתוך ניסיון וזה כולל גם כישלונות. היכולת לקחת סיכונים, להיכשל, ללמוד מהכישלון ולעמוד בחזרה על הרגליים היא תכונה חיונית עובר יזמים מצליחים. הם יכולים להישען על אמונה עמוקה בעצמם, ולהתמלא בכוח הפנימי הדרוש בשביל להמשיך ללכת.
- יכולת שכנוע – בצורה זו או אחרת, כל בעלי העסקים הם במידה רבה אנשי מכירות. מהסיבה הזו יכולת שכנוע היא תכונה חשובה עבור יזמים. אנו לא מדברים רק על שכנוע הלקוחות לקנות את המוצר, אלא שכנוע של משקיעים, מנהלים ועובדים להאמין בדרך. על מנת להצליח אתם זקוקים לשותפים, אלו יכולים להיות המשקיעים והצוות המקצועי המלווה אתכם ולכן אתם זקוקים ליכולת שכנוע. אתם צריכים לשכנע אותם להאמין בחזון. ישנן חברות סטארטאפ הדורשות השקעות של מיליונים ועלולות לעבור שנתיים או שלוש עד שההשקעה תבשיל להכנסה, אם בכלל. לשם כך יש צורך בפיתוח יכולות מנהיגות ושכנוע לגרום למשקיעים ולעובדים לדבוק בדרך.
- מודעות עצמית – כוחו של הארגון נובע במידה רבה מהיכולות הפסיכולוגיות של מנהיגיו. אתם צריכים מודעות עצמית מלאה, לא רק עבור החוזקות שלכם אלא גם עבור החולשות. כך תוכלו לגייס את האנשים אשר יכולים לפצות על החולשות שלכם. כך תוכלו להעסיק את האנשים שיש להם את התכונות שחסרות בכם. כך תוכלו לכוון את האנרגיות שלכם אל המקומות הנכונים.
- להיות מוכנים – יזמים מצליחים תמיד צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש. זמנים קשים תמיד עשויים להגיע ועליכם לצפות לכך. אתם צריכים הרבה יותר מתכנית שתביא אתכם מנקודה א‘ לנקודה ב‘ – בדרך יש תמיד משתנים לא ידועים אשר עשויים לערער את תכנית הפעולה. לכן אתם זקוקים לתכנית אסטרטגית המעניקה לכם גמישות ויכולת להתמודד עם מצבים חדשים.
האם אתם מצליחים לזהות את התכונות הללו בקרב יזמים מוכרים? בואו ניקח לדוגמה את ג‘י קי רולינג, המוכרת לכם בתור מחברת הארי פוטר. בטרם התפרסמה היא הייתה אם חד הורית החיה מקצבאות סעד. באותה התקופה היא החלה לכתוב את סיפורי הארי פוטר. אלו הפכו להצלחה גדולה, אך בדרך להצלחה היו הרבה מאוד דחיות מהוצאות לאור. אך לרולינג היה הרעב להצליח, והייתה לה גם מטרה נעלה אשר הניעה אותה – הרצון להעניק חיים טובים יותר לבתה התינוקת. זה מה שגרם לה להמשיך לנסות ולא לוותר, ובסוף זה השתלם. היא מצאה גם את הסיפוק וגם התועלת הכלכלית.
האם יש בכם את אותן תכונות המנהיגות?
אם יש לכם את אותן התכונות זה מעולה, אך אל תחשבו שכולם נולדים עם אותן התכונות. לאחדים זה בא באופן טבעי, אחרים צריכים להשקיע בעצמם על מנת לפתח את אותן תכונות ואת צורת החשיבה היזמית. אם אתם יושבים עכשיו וקוראים את השורות הללו, אתם בדרך הנכונה. יש לכם את המודעות ואתם בוודאי עוברים תהליך פנימי בו אתם מזהים את התכונות הקיימות ואת מה שצריך לשפר. לקריאה נוספת בנושא העצמת חוזקות היזם