מהי אסטרטגיה עסקית?

מהי אסטרטגיה עסקית?

מהי אסטרטגיה עסקית?

בין אם מדובר במיזם חדש או רצון לפתח עסק קיים ולקחת אותו קדימה, אנו זקוקים לאסטרטגיה עסקית.
אם ננסה להגדיר במילים מהי אסטרטגיה עסקית, הכוונה היא התכנית לצעדים שננקוט על מנת לקדם אותנו לעבר היעד. למרות הדמיון, אסטרטגיה עסקית אינה תכנית עסקית; בעוד תכנית עסקית כוללת צעדים אופרטיביים, תקציבים, לוחות זמנים ואפילו אמצעי מדידת ההצלחה והחזר השקעה האסטרטגיה היא הקונספט הכללי שינחה אותנו. אסטרטגיה עסקית תמיד מבוססת על חזון ומחשבה לטווח ארוך והיא מתווה את דרכי הביצוע. במידה רבה אסטרטגיה עסקית מבטאת את הערכים על פי הם פועל העסק

כמובן שלצורך קביעת האסטרטגיה, לוקחים בחשבון את הסביבה העסקית ונתוני הארגון. אך שימו לב, גדולתה של אסטרטגיה עסקית נמדדת ביכולת שלה לקחת מצב קיים ולהפיק את המיטב מכל הנסיבות והכלים העומדים לרשותה, על מנת לשנות את הנסיבות ולקרב אותנו לעבר היעד. תכנון אסטרטגי דורש הרבה מאוד דמיון ויכולת להעריך את תגובת השוק למהלכים עתידיים ויש לומר גם את שרשרת התגובות העתידית. במקרים רבים אנו משתמשים במושג אסטרטגיה שיווקית. שזהו היבט מסוים של האסטרטגיה העסקית, למרות שהשיווק הוא מהות הפעילות העסקית, אלו הם תהליכים חופפים.

Dark compass with needle pointing to the word vision, directing towards a successful business strategyy

חשיבותה של אסטרטגיה עסקית

מהי חשיבותה של אסטרטגיה עסקית? מה האסטרטגיה תורמת לנו?
בשביל לענות על השאלות הללו, ולהבין את החשיבות של אסטרטגיה עסקית, בואו נשאל את השאלה מה צפוי לנו ללא אסטרטגיה עסקית? ללא אסטרטגיה עסקית העסק שלנו פועל ללא מטרה; כל פעילותו העסקית מרוכזת בהווה ונתונה לחסדי הנסיבות והמקריות. אולי לרגע אחד אנו נהנים ממכירות טובות, מכיוון שיש ביקוש טוב למוצר, בגלל שהמתחרים נמצאים רחוק או בגלל שאנו בשיאו של הטרנד. אך אותן נסיבות מקריות, יש לומר נסיבות שאינן בשליטתנו יכולות להשתנות מחר או מחרתיים והן גם ישתנו. האם עסק שלנו יכול להתמודד עם דעיכת הטרנד או פתיחה של עסק מתחרה בצד הכביש? אם לא נפתח אסטרטגיה, גם את התשובה לזה נשאיר ליד המקריות והמזל

אז מה תורמת לנו האסטרטגיה העסקית, מהי התועלת שנפיק ממנה? אסטרטגיה עסקית נותנת לעסק שלנו כיוון ומטרה. היא אינה עיוורת לנסיבות אך היא גם מנסה להבין מגמות ולצפות את השינויים על מנת להיות מוכנים לעתיד. גם בעסקים קיימים האסטרטגיה עוזרת לנו במקסום הרווח הקיים, השתלטות על שווקים חדשים, יצירת מקורות רווח נוספים וכ"ו

לעתים אנו מפתחים אסטרטגיה על סמך הנחות שגויות, אך עצם המודעות לסביבה המשתנה והשאיפה להתקדם לעבר יעד מוגדר כבר מעניקה לנו יתרון. אולי שגינו בניווט בוויז, ופספסנו את הפנייה, אבל מייד הוויז יראה לנו את הדרך הנכונה שבה צריך להמשיך בדיוק כך היא האסטרטגיה. אולי תכנית העבודה האופרטיבית תידרש לעבור התאמות במהלך הזמן, אך עדיין יש לנו את הכיוון הכללי וזה מה שמנחה אותנו.

בעולם העסקים תמיד ישנו אלמנט של אי וודאות, אך חשיבה אסטרטגית מעניקה לנו יתרון עסקי במקום לעסוק בהימורי מזל אנו עוברים לסיכונים מחושבים. אסטרטגיה עסקית מאפשרת לנו בסופו של דבר להוביל מהלכים עסקיים בקנה מידה גדול יותר. לאחר שיש לנו אסטרטגיה ברורה נוכל לשאול את עצמינו לגבי כל צעד קטן, האם הוא משרת את האסטרטגיה או לא.

איך תחשוב כמו אסטרטג?

בעוד להסביר מהי אסטרטגיה עסקית זה קל, האתגר האמתי נמצא בחשיבה האסטרטגית. נשאלת כאן השאלה כיצד נחשוב בצורה אסטרטגית? המצב הקיים ונסיבות השוק הם כמו קופסה מחשבתית מגבילה, אפילו מגבילה אותנו ביכולת להעז ולסמן יעדים שכרגע אינם נראים ראליים. ואותה מחשבה מוגבלת יוצרת מציאות מוגבלת, ולכן כל יזם או אדם העוסק בפיתוח עסקי חייב לסגל לעצמו חשיבה אסטרטגית. אז כיצד נוכל לחשוב בצורה אסטרטגית:
Strategic planning concept with businessman standing on chessboard and looking at city on sky background with clouds

  1. אתם בדרך הנכונה הדבר הראשון הוא להיות מודעים לצורך ולחשיבות של האסטרטגיה. גם אם יכולות התכנון האסטרטגי שלכם עדיין מוגבלות, לפחות יצאתם ממוד הפעולה האוטומטי. אתם יושבים וקוראים שורות אלו כי אתם יודעים שמדובר בנושא חשוב. אתם מחפשים את הכלים שיעזרו לכם, כלומר אתם משקיעים אנרגיה ומה שמשקיעים בו אנרגיה צפוי לגדול ולצמוח. ולכן ניתן לקבוע בוודאות שאתם בדרך הנכונה
  2. להתבונן מהצד אחד המכשולים שעומדים בפנינו בדרך לחשיבה אסטרטגית הוא שאנו כבולים לנסיבות המציאות. זוהי יכולה להיות השגרה העסקית שאנו רגילים אליה וזוהי יכולה להיות מעורבות רגשית, או סתם עומס התעסקות בניהול השוטף שלא מאפשר לנו זמן לחשוב. עלינו ללמוד איך להתבונן מהצד, מלמעלה ומלמטה. על מנת להתגבר על המעורבות הרגשית עלינו לחשוב ממש כאילו אנחנו לא חלק מהעסק, אנחנו כמו מבקר חיצוני שמסתכל הדברים. עלינו למצוא זמן בסדר היום שלנו לצורך מחשבה אסטרטגית. כל אחד עשוי למצוא את הדרכים שיסייעו לו לעשות זאת, אפילו יציאה פיזית מהמשרד והתרעננות בפעילויות אחרות יכולה לעזור להתנתק מהשגרה. את הרעיונות האסטרטגים המבריקים ביותר אתם יכולים להגות בטיול עם הכלב על שפת הים
  3. אל תפחדו לדמיין הגבולות שלנו הם גבולות הדמיון. כאשר אנו מתקשים לדמיין משהו, אנו גם מתקשים להשיג אותו. כאשר מחזור המכירות שלכם הוא 100 אלף דולר בשנה אתם עשויים להתקשות לדמיין מחזור מכירות של 50 מיליון דולר בשנה. זוהי מגבלת הדמיון שלכם וכדאי להשתחרר ממנה בהקדם. אל תפחדו להציב לעצמכם יעדים. תלמדו לחשוב בגדול בלי לפחד. הרשו לעצמכם להציב יעד אסטרטגי, אחר כך תמצאו את הדרך.
  4. לחשוב כמו במשחק שחמט לעתים אנו מקבלים החלטות מתוך ציפייה להשיג תוצאה מסוימת, אבל אנו לא חושבים כיצד יגיבו השחקנים האחרים בזירה. במשחק שחמט אנו רואים את כל השחקנים האחרים בזירה, ושחקני שחמט טובים, שהם בעצם אסטרטגים טובים, שוקלים גם כיצד יגיב היריב למהלכיהם. שחקני שחמט ממש טובים אפילו יודעים לטמון מלכודות; הם מעוניינים שהיריב יגיב בצורה מסוימת, ולכן עושים מהלכים שיגררו את היריב לעשות מהלך שמשרת אותם. אמנם החיים אינם מתנהלים במסגרת חוקים ברורים כמו משחק השחמט, ובטח שאתם לא רואים מולכם את כל השחקנים ואפילו לא צריך לחכות לתורכם, אך עיקרון החשיבה הוא זהה. תכננו את המהלכים מבלי להיות עיוורים לצעדי השחקנים האחרים בזירה ונסו להעריך כיצד כל מהלך שלכם יגרור תגובה.
  5. למדו לזהות הזדמנויות – אסטרטגיה יכולה להיוולד מתוך הזדמנויות חדשות. בדרך כלל קל לנו לראות את ההזדמנויות החיוביות אשר עומדות לרשותנו. למשל עם כינון היחסים הדיפלומטים עם איחוד האמירויות הערביות, חברות רבות זיהו את ההזדמנות והחלו לשווק חבילות נופש בדובאי. אך האתגר האמתי נמצא בהפיכת הבעיות להזדמנות. למשל, כל איש עסקים יסכים שהתפרצות מגפת הקורונה היא בעיה עסקית, אך למרות זאת אנו יכולים לראות גם חברות אשר מצאו את ההזדמנות העסקית והפכו את הבעיה להזדמנות. היכולת לראות את הפוטנציאל שמסתתר מאחורי הרים של בעיות חשובה מאוד לפיתוח אסטרטגיה.