החשיבות של תרומה לקהילה

החשיבות של תרומה לקהילה
אחת הטעויות של יזמים רבים היא להיות מרוכזים בעצמם ולא לחשוב על הקהילה. האמת שאם רק תחשבו על עצמכם ולא תחשבו על תרומה לקהילה, בטווח הארוך זה יפגע בכם. אך אם תשאירו מקום לעשייה למען הקהילה, אתם יכולים להרוויח מכך ללא שיעור – גם באופן אישי וגם מבחינה עסקית.
בתור אינדיבידואלים אנו תמיד נסמכים על הסביבה המקיפה אותנו. למשל כאשר יש לנו חדשות מרגשות אנו מייד מתקשרים לכל החברים או מספרים לכולם בעבודה. או במקרה ההפוך בו אנו מתמודדים עם משהו טרגי, אנו שוב פונים לעזרת הסביבה. ובדיוק כפי שאתם מוקפים בסביבה תומכת, אתם גם משמשים כסביבה תומכת לאחרים אשר יבואו ויחלקו אתכם את הרגעים המרגשים או יחפשו כתף תומכת ברגעים קשים. זוהי המשמעות והכוח של הקהילה. אתם צריכים להבין שאתם חלק מזה. הקהילה תומכת בכם כלכלית וכאשר היא צריכה עליכם גם לתמוך בחזרה בקהילה.
סיפוק והגשמה עצמית לא ניתן למצוא בעולם החומרי. זוהי גם לא סיבה מספיקה לתת לכם מוטיבציה. לכם הערך האמתי נמצא בעזרה לקהילה, לא ממה שאתם לוקחים אלא ממה שאתם נותנים.
THE SECRET TO LIVING IS GIVING" – Tony robbins"
למה חשוב לתרום לקהילה
כאשר אתם מעניקים לקהילה אתם יכולים לגעת בחיים של אנשים. להפוך חיים של אנשים לטובים יותר, ולו רק אם לרגע אחד או שביכולתכם לעורר שינוי גדול וארוך טווח. כאשר אתם עוזרים לאחרים אתם עוזרים לעצמכם. בואו נתבונן בכמה היבטים של התועלת בעזרה לקהילה.
שיפור הבריאות הנפשית – ישנם מחקרים המראים כי התנדבות מגדילה את האושר ומפחיתה דיכאון ולחצים פסיכולוגיים. יש לכך הסבר מדעי; כאשר אנו עוזרים לאחרים המוח שלנו גומל לנו בהפרשת הכימיקלים הגורמים לאושר. גם תורם לנו גם בטווח הקצר והמיידי וגם בטווח הארוך. אנשים שמתנדבים ועוזרים לקהילה הם פשוט אנשים בריאים יותר מבחינה נפשית.
שיפור הבריאות הפיזית – רוצים לחיות יותר ולשמור על הבריאות שלכם? כדאי שתתחילו להתנדב ולתרום לקהילה. מחקרים מצאו קשר ישיר בין התנדבות ועזרה לקהילה לבין הפחתת הסיכון ליתר לחץ דם והפחתת תמותה, לצד תועלות בריאותיות אחרות. אם מצאתם דרך לחבר בין פעילות גופנית לבין תרומה קהילה אז התועלות יהיו כפולות ומכופלות.
להגדיל את הנטוורקינג – בתור יזמים אתם יודעים מהי חשיבות הנטוורקינג. אתם בוודאי משקיעים בכך משאבים, אך אולי אתם מחפשים זאת במקומות הלא נכונים. פעילות התנדבותית יכולה לקרב בין אנשים בצורה אותנטית וערכית. זהו המקום שבו אתם יכולים לפגוש אנשים החולקים אתכם את אותו עולם ערכי ומשם עלולות לצמוח הזדמנויות רבות. גם צורות חדשות לעזור ולתרום לקהילה וגם יוזמות עסקיות חדשות. ואולי אפילו יוזמות עסקיות המבוססות על עזרה לקהילה.
לפתח כישורים חדשים – מה שאינו גדל פשוט גווע. אנו צריכים תמיד להיות בצמיחה – לשפר כישורים קיימים או ללמוד כישורים חדשים. פעילות התנדבותית יכולה להיות הזדמנות מעולה לעשות דברים חדשים ואפילו להוציא אותנו מתוך אזור הנוחות; למשל אם לצורך הפעילות נצטרך לדבר מול קהל וזה לא דבר שאנו מורגלים בו. התנדבות זו הזדמנות לגדול ולעסוק בדברים שונים וחדשים עבורנו.
לשנות פרספקטיבה – אין דרך טובה יותר לאמץ גישה של הכרת תודה מאשר לשאול את עצמינו כיצד אנו יכולים לתרום ולעזור לקהילה. כאשר אנו עוזרים לאחרים אנו יכולים לגלות כמה דברים יש לנו שעלינו להכיר בהם ולהודות להם.
להתחיל לתרום לקהילה
כפי שהסברנו, התנדבות ותרומה לקהילה עונה על הצרכים הבסיסיים ביותר שלנו בתור בני אדם. זוהי הדרך המביאה לנו סיפוק וגם מאפשרת לנו לצמוח. אך נשאלת השאלה כיצד לתרום לקהילה או מהיכן נתחיל.
אל תחשבו שיש צורך לחכות, אינכם צריכים להגיע אל היכולות הכלכליות של ביל גייטס בשביל להתחיל לעשות למען הקהילה. אתם יכולים להתחיל לתרום לקהילה כבר עכשיו. אם אתם חושבים שצריך לחכות שהעסק שלכם צריך להגיע לממדים מסוימים על מנת לתרום לקהילה, אז כנראה שלא הבנתם את מה שאנו מנסים להסביר כבר מתחילת המאמר – התרומה לקהילה היא חלק מהצמיחה האישית שלכם. חוסר החיבור שלכם לקהילה יכול להיות המכשול שימנע מכם לגדול בתור עסק.
אינכם זקוקים להקצות מיליוני דולרים בשביל לעזור לקהילה. אתם יכולים להתחיל בקטן והתרומה שלכם לא חייבת להיות כסף. גם אם נגעתם בחיים של אדם אחד או קבוצה מצומצמת של אנשים, כבר אתם מחוללים שינוי בקהילה ומעניקים השראה לאחרים.
כמספר הבעיות בעולם, ישנם תחומים רבים בהם תוכלו להשתלב ולתרום בצורה זו או אחרת. כל אחד יכול למצוא תחום הקרוב אל לבו, תחום שאליו הוא מתחבר ורוצה לעזור. בני נוער, קשישים, שכבות מצוקה, בעלי חיים, איכות סביבה, נשים מוכות, מניעת אלימות, בעלי מוגבלויות, עסקים או יזמים במשבר, מלחמה בסמים ואלכוהול… לא חסרים תחומים הזקוקים לחיזוק ובהם תוכלו למצוא סיפוק רב. גם אם אין לכם משאבים רבים תחשבו כמה שמחה תוכלו להביא אם תיקחו את צוות המשרד לכמה שעות של ביקור בבית אבות, ואם תצליחו להעניק השראה ולהביא גם אנשים אחרים מהקהילה זה רק ילך ויגדל. אפילו מנטורינג ליזמים חדשים העושים את צעדים הראשונים יכול להיות עזרה לקהילה.
כדאי לשקול גם לתרום לקהילה בתחום המדבר אל קהל הצרכנים שלכם, כלומר תחום אשר יוערך על ידי קהל הלקוחות שלכם ויסייע להם להזדהות עם העסק.
לרתום את העובדים לעזרה לקהילה
העזרה לקהילה לא חייבת להיות עזרה אישית שלכם, היא יכולה להיות גם התגייסות של עובדי הארגון למען הקהילה – למשל כאשר אחד מימי העבודה יוקדשו למען מטרה מסוימת, כמו התנדבות בקהילה. כך תוכלו לחזק את תחושת המשמעות של העובדים, ואפילו לגבש את העובדים, תוך כדי שאתם עוזרים לקהילה. סקרים שנערכו בארצות הברית הראו כי 4 מתוך 5 עובדים מאמינים כי חשוב שלארגון תהיה מטרה התורמת לחברה ומעניקה משמעות לעבודתם. אך לא תמיד הארגון מצליח לבטא זאת במודל העסקי. רתימת העובדים לצורך עזרה לקהילה יכולה להיות עוד דרך להעניק משמעות.
על מנת לקבל את שיתוף הפעולה הטוב ביותר ולהימנע מגישות ציניות, תוכלו לפנות אל העובדים עצמם על מנת לראות באיזה תחומים הם רוצים לתרום לקהילה, וכיצד הם רוצים לעשות זאת. לכל קבוצת עובדים עשויים להיות רעיונות שונים לגבי האופן שבו הם רוצים לתרום לקהילה. קבוצת עובדים אחת עשויה להעדיף לפעול למען קשישים במצוקה, קבוצה אחרת תרצה לקדם נושאים סביבתיים, זכויות בעלי חיים, נושאים להט“בים וכו.
הטעויות שתרצו להימנע מהן
בניסיון לעזור ולתרום לקהילה, חברות עשויות למצוא את עצמם מבצעות טעויות כאשר הן מחליטות על כיווני הפעולה ואופן ביצוען. להלן כמה טעויות שכיחות:
להעתיק מאחרים – לעתים מנהלים מתפתים להעתיק מאחרים ולעשות את מה שנראה כדרך הקלה ביותר. הם פשוט מסתכלים על חברות אחרות בתעשייה ומנסים לעשות את אותו הדבר, ומצפים להפיק את אותן התוצאות. ההנחה הזו היא שגויה; העתקה מאחרים יכולה להביא ניתוק בין המשימה והיעדים של החברה לבין הסיוע שהיא מעניקה, ולהגביל את הערך האסטרטגי ואת המשיכה של העובדים לרעיון.
עזרה לקהילה המשקפת את עולמם האישי של המנהלים – זה רק טבעי שכל אחד מאיתנו עשוי להחזיק בעולם שונה של ערכים ואמונות, ובהתאם לכך לבחור את התחומים בהם הוא ירצה לתרום. כאשר מנהלים מקבלים את ההחלטה הזו, היא עשויה לשקף את הדברים החשובים עבורם ולאו דווקא את מה שחשוב ובעל ערך לעובדים.
הפיכת ההתנדבות לחובה – ישנן חברות הרוצות לערב כמה שיותר עובדים ביוזמות ההתנדבות. וכך הן יכולות להפעיל לחץ גדול מידי על העובדים להשתתף. גם אם לא הכריזו על ההתנדבות כחובה, זה עשוי להרגיש כך. אינכם רוצים שעובדים יתוגמלו על השתתפותם או ייענשו על אי השתתפותם. הדבר ישפיע לרעה על שביעות רצונם מכל התכנית ויפגע בתועלת שתפיק ממנה. אינכם רוצים שההתנדבות תהפוך לאמצעי על מנת למצוא חן בעיני המנהלים ולהיות זירה למאבקי כוח ואגו, זה רק ירחיק את אלו שבסך הכל רוצים לעזור לקהילה. גם אינכם צריכים למדוד את הצלחת התכנית באחוז ההשתתפות. תכנית מוצלחת היא בעלת השפעות חיוביות גם על העובדים בפועל אינם לוקחים בה חלק.